poster

Marie, královna skotská

  • Velká Británie

    Mary Queen of Scots

  • USA

    Mary Queen of Scots

  • Slovensko

    Mária, kráľovná škótska

  • Austrálie

    Mary Queen of Scots

  • Nový Zéland

    Mary Queen of Scots

Drama / Historický / Životopisný

Velká Británie / USA, 2018, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • liborek_
    ***

    "Historický film", který je extrémně ahistorický, plný nepřesností, dělaný moderním člověkem 21. století bez citu pro Zeitgeist. Paradoxně ty "nepřesnosti", které jsou nejviditelnější (a které divákům zjevně nejvíc pijou krev), mi ale vadí úplně ze všeho nejmíň. ** SPOILER alert! ->> ** Např. inscenace setkání Alžběty s Marií Stuartovnou (ke kterému ve skutečnosti nikdy nedošlo) vychází z představy Friedricha Schillera a je přiznanou fabulací, která nemá zásadní vliv na následnost děje, nic se z tohoto setkání dále neodvíjí. Nevadí mi, je to dobrá umělecká licence. Ještě víc lidem zjevně vadí černoši... Zajímavé... V 16. století v Anglii samozřejmě lidé tmavé pleti byli a byli dokonce velmi vyhledávanou "zajímavostí" mj. alžbětinského dvora (i když netvořili součást nejvyšších společenských vrstev, jak chybně/aktivisticky/lhostejně(?) ukazuje tento film). Ale v tomto ohledu mi rozhodně mnohem víc vadí, že v průběhu filmu Alžběta prochází vizuální proměnou, zatímco Marie vůbec nestárne... Historické nepřesnosti, které mi opravdu vadí, jsou ty, které běžný divák nevnímá na první pohled, ale které mají přímý vliv na vývoj příběhu: Lord Darnley nebyl součástí plánu na zavraždění Rizzia (žádný podpis nikdy neexistoval a Darnley nebyl nikdy ani obviněn); zobrazovaná úloha Johna Knoxe ve filmu je zcela mimo dobové reálie (nikdy se neúčastnil zasedání královské rady, nebyl dokonce nikdy součástí skotského královského dvora, Marii plamenně odsuzoval z cizoložství a zavraždění svého manžela atp. až po jejím sesazení...); Marie neměla skotský přízvuk, ale francouzský; Darnleyho homosexualita a Rizziho zženštilost jsou čistou efektní fabulací... Většina postav ve filmu je černobílá, plochá. Marie je vykreslena jako slabá žena a vlastně ani není moc zřejmé, proč by se jí měla Alžběta bát. Neustálé proklamování nástupnických nároků nestačí, necítil jsem reálnou hrozbu. Vlastně i ten závěrečný obrovský skok v čase a následná poprava se vlastně odehrála bez jasnější motivace a ve filmu vypadala více jako Alžbětin cynický plezír než důsledek Mariiny konspirace s Babingtonem. Přesto film celkem odsýpal a měl pár opravdu dobrých momentů. Nudou bych to nenazval. (Slabší 3*)(14.2.2019)

  • Anderton
    ****

    Kvalitatívne ide skôr o dielo zapadajúce niekde ku Kráľovej priazni alebo Vojvodkyni, mňa ale Mária, kráľovna škótska predsa len upútala viac ako spomínané filmy a asi to bude aj návštevou kina. Obe herečky hrajú skutočne skvele, aspoň podľa môjho pozorovacieho talentu a ak niečo nešlape, tak je to kvôli scenáru, respektíve strihu, tam dochádza k celkom slušnej monotónnosti. Obe ženy musia bojovať o svoj názor v čisto mužskom svete a aj napriek tomu, že mu majú vládnuť, tak sa mu v konečnom dôsledku, nielen pre vlastné prežitie, podriaďujú. Ženy tak tu sú iba panovníčky alebo slúžky a celkom ma tento aspekt na filme zaujal. Potom aj také samozrejmosti, ako kostýmy, výprava, snímanie exteriérov, ale najmä interiéry gotických stavieb, tie dodali filmu výrazné plusové body a zaokrúhlenie smerom hore. No a asi patrím medzi malé percento chlapov, ktorým sa páči v civile viac Saoirse ako Margot, v Márii sa bude tá prvá páčiť viac ale úplne všetkým.(7.2.2019)

  • filmfanouch
    **

    I úplně zajímavé téma se dá filmově prosrat všemi možnými způsoby. Toto se týká i filmu Marie, královna skotská. V něm se měl objevit zajímavý souboj královny Alžběty a právoplatné dědičky Marie Stuartovny o anglický trůn, ve skutečnosti ale dorazila dosti podprůměrné zpracování téměř po všech stránkách. Nejde o nějaký velký konflikt mezi oběmi dámami, v celém filmu se setkají vlastně jen jednou. Především to ale všechno asi tvůrci chtěli brát vážně a vše působí spíše směšně. Nechci říkat, že se mi ten film nelíbil, protože pravděpodobně nejsem cílovka, Marie, královna skotská je totiž výrazně film jenom pro ženy. Problém ale není v tom, že bych byl muž, nýbrž v tom, že obsah je prostě hrozný plýtvání. Margot Robbie dokáže Alžbětu hrát a její make-up, který jí poprvé v kariéře dokázal udělat ošklivou je parádní. Celkový make-up a kostýmy táhnou film nahoru. Saoirse Ronan je spíš oukey, než výborná ale je to dosti o tom, že ve finále nemá co hrát. Jinak dorazila naprostá nedotažená věc po stránce scénáře a střihu. Hezký se na to sice díky kameře kouká, ale působí jako by spousta materiálů skončilo na podlaze střižny. Nevím co víc vlastně o Marii, královně skotské říct. Snad jenom to, že je asi dobře, že se nakonec nestala favoritem Oscarů, protože na to jednoduše a prostě nemá. Po tomto filmu jsem si navíc ještě více zamiloval tématicky podobnou Favoritku od Yorgose Lanthimose. Tohle je slabý odvar téměř ve všech bodech. Ale Margot Robbie je pořád skvělá!(12.2.2019)

  • D.Moore
    ***

    Tak takhle ne... Podívejte se na tento film a pak na jeho takřka stejnojmenného předchůdce z roku 1971 a uvidíte rozdíl málem propastný. Oba snímky mají společné snad jen dobré obsazení hlavních rolí, krásné kostýmy a hudbu (ta Richterova se té Barryho opravdu podobá), jinak je ale na novějším skoro vše špatně. Děj je zkratkovitý, zmateně skáče vpřed o celé roky a snad i o dekádu, zatímco Marie Stuartovna za 25 let takřka nezestárne. Intrikuje se sice pěkně, ale i člověk, který má o těch událostech nějaké povědomí, stejně chvílemi znejistí, co se právě děje. Největší minus této nové Marie ovšem je, že skoro nutí diváka, aby po skončení otevřel nějakou knihu a přečetl si, oč tam vlastně šlo. To v případě staršího filmu nemusí, protože má naopak pocit, že se dozvěděl vše.(7.2.2019)

  • Enšpígl
    **

    To, že je Marie ženský film mě vrásky nedělá i když ten rozhovor mezi dvěma panovnicemi, měl asi být vrcholem filmu, ale já se fakt připadal jak v poradně pro přecitlivělý. "chtěla jsem před tebou vypadat co nekrásnější " ještě že tam neřešili, kdo jim ty hadry ušil a jestli držej dietu. Ale budiž od ženskejch těžko můžu čekat dialogy o tom, že ulovili prase, ožrali se a oprcali dva vojáky a pak je za špatnej jazykovej výkon nechali popravit, korn ne v tomhle filmu, kde se silně dbalo aby vše bylo přijatelné a nikdo se nad ničím nepohoršil. Daleko větší průser je fakt, že tvůrci naprosto rezignovali na vyprávěcí strukturu příběhu, tady jdou některý scény po sobě tak nešikovně, že vůbec nedávají smysl. Brutální střih naprosto zničil dynamiku vyprávění, naprosto se nevěnovaltžádný postavě, tak abych měl pocit že mě na někom nebo na něčem záleží, protože on/ona je takovej či makovej. Fakt průser. Ano jasně kostýmní práce, maskérská práce, lokace skvělý. Herecký výkony dvou hlavních ženských představitelek rovněž skvělý i když mě velmi zklamalo, že má milovaná Margot má ve filmu tak malo prostoru. Naštěstí Saoirse Ronan je charismatická skvělé herečka z užasnýma modrýma očima, takže dost možná díky jejímu šarmu a talentu má ode mě film ty dvě hvězdy, jinak by to byl vysloveně pohřeb.(7.2.2019)

  • - Margot Robbie zpočátku nechtěla vzít roli královny Alžběty, přijala ji až po tom, co jí Josie Rourke poslala dopis, v němž bylo napsáno, proč ji pro svou roli tak moc chce. (Stoka)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 15. listopadu 2018 na American Film Institut Festivalu v Hollywoodu. (Varan)

  • - Do hlavní role byla také zvažována Scarlet Johansson. (Stoka)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace